Kuba Dąbrowski

w ramach sopotu

Kuba Dąbrowski

Kuba Dąbrowski (ur. 1980) – fotograf zajmujący się autorskim dokumentem fotograficznym, konsekwentny autor foto-bloga, twórca foto-książek, przez długi czas redaktor erudycyjnej rubryki “Stopklatka” w magazynie Przekrój.

Absolwent socjologii Uniwersytetu Krakowskiego oraz Instytutu Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w czeskiej Opavie. Wykładowca Akademii Fotografii w Warszawie.

Kuba Dąbrowski pytany o swoich mistrzów, w wywiadzie dla Wysokich Obcasów przytacza Nan Goldin i Wolfganga Tillmansa. Ich oboje i samego artystę łączy instynktowna konieczność naciśnięcia spustu migawki, swoista chroniczność fotografowania “czegokolwiek” i “w każdej sytuacji”, przy której banał może być pretekstem dla pojemnej wypowiedzi. Cytat artysty: “wszystko zasługuje na sfotografowanie” współgra z cytatem Garyego Winogranda, reprezentanta-prekursora nurtu tzw. street-photography: “fotografuję, bo chcę zobaczyć jak to będzie wyglądało na zdjęciu”. Fotografia instynktowna, spełniająca żywiołowe potrzeby autora, prowokuje widzów do współodczuwania.

Artysta sugestywnie punktuje to, co uważa za stosowne, nie realizując cyklów, nie zajmując zwartego stanowiska, że tym właśnie jest współcześnie fotografia dokumentalna – podkłada widzowi zanętę zagadki, pozwala sobie burzyć konwencjonalne odczucia, przeciągać go na swoją stronę wizji.

Kuba Dąbrowski docenia nieoczekiwaną istotność elementów przypadkowych w upolowanej aparatem sytuacji. Postawił taką tezę co prawda w odczycie archiwalnych zdjęć ze swojego dzieciństwa, ale autorska wystawa “Film obyczajowy produkcji polskiej”, zawierająca realizacje z kilkunastu lat aktywnego fotografowania dobitnie ilustruje wciąż stosowaną przez autora wagę tych pozornie marginalnych elementów.

Zapytany o warunki, które musi spełniać sytuacja, w skrócie je określił: “muszę być u siebie”. Kuba Dąbrowski jest dokumentalistą “w pierwszej osobie”. Nie wydaje się przy tym przywiązywać wagi do rozróżnienia pomiędzy „komercją” i „sztuką”, działalnością zawodową i prywatną; uprawia „fotografię totalną”, gdzie każde zdjęcie jest wynikiem jakiejś potrzeby autora i to wystarczy, by było ciekawe.

http://laf-am.com/kd

Wybrane prace: