6–22.09.2024

fot. Kacper Kowalski

9. Edycja Festiwalu Fotografii

Hasłem 9. edycji FFWRS będzie „Źródło” czyli początek, prolog, powód. Aspekt początku inspiruje artystów, których zaprosiłam w tym roku do współpracy. Co istotne, nie chodzi o źródło zaspokajające poszukiwania, prowadzące do łatwego rozwiązania. Ale wręcz odwrotnie, „źródło” prowokuje dyskusję. To pytanie – “dlaczego właśnie tak”, “skąd”, próbując zrozumieć “po co”.

Fot. Łukasz Sokół

Maja Kaszkur

Kuratorka główna FFWRS

Poznaj

tegorocznych

rezydentów

Anna Orłowska

Anna Orłowska
Fotografka i artystka multimedialna, urodzona w 1986 roku w Opolu. Studiowała fotografię w Szkoła Filmowa w Łodzi / PWSFTviT oraz w Instytucie Twórczej Fotografii w Opawie. Reprezentowana przez Galerię Gunia Nowik, dzieli swój czas między Warszawę i Śląsk

„Do pewnego momentu czułam się w sztuce niepewnie. Długo miałam wątpliwości, czy powinnam się nią zajmować. Aż doszłam do tego, że nie warto za dużo analizować, tylko działać i z tego czerpać energię. Od kilku lat staram się więc bardziej skupiać na procesie twórczym oraz pracy rękoma. Ale też wracam do dziecięcej wyobraźni. Sięgam po rzeczy i pozwalam sobie na spojrzenie, które łączy się z zadawaniem pytań, zdziwieniem, dekonstrukcją. Biorę do ręki muszlę i myślę, jak ta forma inspirowała konstruktorów. Teraz bardziej niż tworzenie pojedynczych rzeczy interesuje mnie organizowanie przestrzeni, którą można plastycznie kształtować. Od kilku lat tworzę ogród wokół domu. Mam z tego czystą radość, znacznie większą niż z kreacji pojedynczej fotografii, którą musiałabym zamknąć w ramie. Fascynują mnie dom i ogród jako ekspresja właściciela, czy szerzej architektura jako program wpływający na jakość życia, a także historyczne i ideologiczne uwikłania tej dziedziny. Ostatnio pozwoliłam sobie na tworzenie pozakontekstowe. Czuję się bezpiecznie, wiem, że nie zostanę zignorowana, że już nie muszę nikomu - ale też sobie - nic udowadniać. Mogę spokojnie zaufać swojej intuicji.”

Fot. Łukasz Sokół

Witek Orski

Witek Orski
Artysta wizualny, absolwent filozofii na UW, wykładowca, urodzony w 1985 roku, mieszka Warszawie, reprezentowany przez BWA Warszawa

„Sięgam po różne procesy twórcze. Często jest tak, że muszę wcześniej zobaczyć obraz, który chcę zrealizować. Czasem jest to sen, innym razem jakaś sytuacja, odprysk zdarzenia albo gonitwa ujęć odrywająca mnie od lektury gęstego tekstu antropologicznego bądź filozoficznego. W ten nagle wyświetlony obraz potrzebuję uwierzyć, żeby pójść dalej, osadzić go w koncepcji i obudowie merytorycznej, które będą dla mnie pociągające. Powstrzymuję się od okopywania wątpliwościami sprawiającymi, że nic nie mogę zrobić. Dla mnie sztuka to przestrzeń, w której wiele wątpliwości rozmywa się w trakcie procesu praktycznej pracy. Oczywiście sama praca wtedy się zmienia, ale to ona może być odpowiedzią na różne rozterki. Jednocześnie wolę, gdy sztuka zostawia mnie z pytaniem, nie chciałbym, aby moje prace udzielały odpowiedzi. Fotografia posługuje się ujęciem, co szczególnie mi pasuje. W kolejnych pracach mogę coś ująć dla siebie, coś zrozumieć, pojąć, poddać refleksji. To sprawia, że jestem spokojniejszy, gdy coś zrobię, niż wtedy, gdy byłem w punkcie wyjścia. Stale więc szukam rzeczy, które mnie do tego pchną i sprowokują”.

Fot. Łukasz Sokół

Visvaldas Morkevičius

Visvaldas Morkevičius
Artysta wizualny, urodzony w 1990 roku na Litwie

„Akceptuję, że nie wszyscy mogą być zainteresowani tematem, nad którym pracuję. Ale może się zdarzyć, że moja praca sprowokuje kogoś do zastanowienia się nad czymś zupełnie innym. Interesuje mnie abstrakcja, coś niezbyt bezpośredniego ani dosłownego, skłaniającego do najprostszych pytań: Dlaczego przedmiot, który pokazuję, jest ważny? Po co powstał? Jak działa? Jakie ukrywa symbole? Tworząc, sam zadaję sobie takie pytania. Czuję się wolny w pustych przestrzeniach. Szukam przedmiotów, które mnie dotkną w przyjemny i nieprzyjemny sposób. Próbuję odczytywać wiadomości wysyłane mi przez rzeczy. Chciałbym częściej wykonywać prace, używając rąk, ale to fotografia pozostaje moim najważniejszym medium. Trochę z nią eksperymentuję. Fotografuję, aby odtworzyć uczucia towarzyszące doświadczaniu i odkrywaniu przedmiotu, ale też stwarzaniu go na nowo. Interesuje mnie zmiana. Zastanawiam się, czy nowe wyobrażenie przedmiotu oznacza, że jest on tym, czym był przedtem. Jest taki sam, czy już inny? I czy to ma znaczenie?”

Fot. Łukasz Sokół

W ramach współpracy nadbałtyckiej gośćmi 9. edycji festiwalu będą artyści z Litwy: Gintaras Česonis, Dovile Dagiene, Vilma Samulionyte i Gytis Skudžinskas. Kuratorem wystawy ich prac pt. „Soul Studies. Nowa litewska fotografia” jest Adam Mazur. Wystawa będzie się składać z prac współczesnych fotografów litewskich młodego pokolenia oraz prezentacji najpiękniejszych książek fotograficznych ostatniej dekady wydanych przez NoRoutine Books, Kaunas Photo Gallery i Prospektas Gallery.

Adam Mazur

Kurator

Fot. Łukasz Sokół

Wybrane wystawy, które możesz zobaczyć podczas festiwalu

Wybrane wydarzenia

Jak co roku, staramy się zaplanować inspirujące i atrakcyjne spotkania.

16.09.

Oprowadzanie kuratorskie po wystawie „Flores” Szymona Kobusińskiego

16.09.

Odsłonięcie 7. sopockiego fotopomnika autorstwa Zofii Rydet

16.09.

Sopoccy artyści w Zapisie socjologicznym Zofii Rydet - Spotkanie z Zofią Augustyńską-Martyniak i Marią Sokół-Augustyńską z Fundacji Zofii Rydet

17.09.

Oprowadzanie kuratorskie po wystawie „Memory is not the end” Tomasza Wysockiego

Copyright © 2024 W Ramach Sopotu

Skip to content