11th edition
residents
Dagmara Barańska–Morzy / Photo: Łukasz Sokół
Paweł Jaśkiewicz / Photo: Łukasz Sokół
Gundula Friese / Photo: Łukasz Sokół
Urodzona w Jeleniej Górze Dagmara Barańska-Morzy mieszka i pracuje w Kiekrzu koło Poznania. Jest absolwentką Wydziału Fotografii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu oraz Programu Mentorskiego Sputnik Photos. Jej artystyczne zainteresowania koncentrują się na tematach dotykających relacji i człowieka, jego wewnętrznego świata oraz sposobach radzenia sobie z otaczającą rzeczywistością. Zdaje się na czucie podczas procesu twórczego, a jej prace mają dla niej charakter medytacyjny: pragnie dokonać niemożliwego, zatrzymać ulotność chwili, miejsca czy przynależności. Oprócz fotografii cyfrowej często sięga po analogowe i alternatywne techniki fotograficzne, takie jak cyjanotypia, lumen print, czy fotografia otworkowa, aby odkrywać i doświadczać potencjału tradycyjnych technik. Jej prace można było zobaczyć m.in. na OFF Festival w Bratysławie, Incheon Photography and Film Festival w Korei Południowej, Biennale TIFF we Wrocławiu, 7. Wielkopolskim Festiwalu Fotografii im. I. Zjeżdżałki w Poznaniu.
Fot. Łukasz Sokół
Poznaniak Paweł Jaśkiewicz studiował na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu i na Central Saint Martins w Londynie. W swojej praktyce skupia się na relacji przestrzeni i jej otoczenia, badając procesy re-kontekstualizacji i nadawania nowych znaczeń odnalezionym elementom. Jego prace wpisują się w nurt Nowej Topografii, eksplorując estetykę obrzeży miast, terenów przejściowych i nie-miejsc, anonimowych przestrzeni codzienności, które funkcjonują poza utartymi schematami narracyjnymi. Interesuje go, w jaki sposób przestrzeń wpływa na ludzką percepcję i jak zmienia się jej znaczenie w zależności od kontekstu, pamięci i technologii. Jest autorem projektu „Tropy rzeki” poruszającego problem antropopresji – urbanizacji i przekształcania środowiska na potrzeby ludzi, efektem czego jest znikanie rzek pod powierzchnią. Aktualnie w technice analogowej pracuje nad cyklami: „Two ways home” zapisie intymnej podróży z Tarnowa Podgórnego do Poznania czyli miejscem dzieciństwa autora i „Zenithem” projektem zawierającym topograficzne ujęcia różnych nie miejsc, w odniesieniu do koncepcji Marca Auge.
Fot. Łukasz Sokół
Urodzona w 1959 roku w Magdeburgu Gundula Friese, studiowała fotografię na Akademii Sztuk Wizualnych w Lipsku, a także projektowanie dźwięku i obrazu na berlińskiej Akademii Mediów Cyfrowych. Pracowała jako fotografka w berlińskim Biurze Śledczym ds. Kryminalnych, przez 2 lata dokumentując miejsca zbrodni, sekcje zwłok, obrażenia, sprawców i ofiary. Portrety ludzi i miejsc Gunduli Friese przybierają formę pojedynczych obrazów, a także serii, cykli fotograficznych i filmów, są wynikiem jej ostrożnego podejścia do świata i wytrwałej obserwacji. Friese jest autorką wielu projektów fotograficznych, m.in. poetyckiego „The Attraction of the Sea”, serii portretów eksplorujących zjawisko jednoczesności i wpływu doświadczeń przodków na kolejne pokolenia jak w serii „Córki, czyli esej o czasie”, czy „Power of green” zrealizowanym na styku sztuki i medycyny. Friese wystawiała swoje prace na całym świecie.
Fot. Łukasz Sokół
11th edition
residents
Gundula Friese was born in 1959 in Magdeburg, Germany. She studied photography at the Academy of Visual Arts in Leipzig and sound and video design at the Academy of Digital Media in Berlin. She began her artistic career in the mid-1990s, winning first prize in the European Award for Female Photography (1997/98) and the Agfa Best Portfolio Award in Madrid (1998). That same year, she was invited to participate in the group exhibition Imago 98’, organised by Ediciones Universidad in Salamanca, Spain. She is the author of numerous photographic cycles, including Deep Blue, the Polaroid series The Secret, The Last Lime, September, A Bit of Matter, and Waschhaus. Her work has been shown in solo and group exhibitions across Germany, Italy, Switzerland and the United States. In 2023, her first solo exhibition in Poland was presented at BWA in Olsztyn. Friese lives and works in Berlin.
Born in 1991 in Poznań, Paweł Jaśkiewicz is a photographer who studied at the University of the Arts in Poznań and at Central Saint Martins in London (through a student exchange). He is an alumnus of Magnum Photos workshops in Tokyo and a finalist of the Hestia Artistic Journey competition (2015), shortlisted for the C/O Berlin Talent Award (2019). His artistic practice focuses on the relationship between space and its surroundings, investigating processes of recontextualisation and the attribution of new meanings to found elements. His work resonates with the New Topographics movement, exploring the aesthetics of urban peripheries, transitional terrains, and non-places – the anonymous spaces of everyday life that exist outside conventional narrative frameworks. Jaśkiewicz is particularly interested in how space shapes human perception, and how its meanings shift depending on context, memory, and technology. His work has been exhibited in Poland and abroad, including at Fotofestiwal in Łódź, the TIFF Festival in Wrocław, PARIS CIRCULATION(S), and the Museum of Modern Art (MSN) in Warsaw.
Born in Jelenia Góra, Dagmara Barańska-Morzy graduated from the Faculty of Photography at the University of the Arts in Poznań (2022) and completed the Sputnik Photos Mentoring Programme (2014). She has taken part in solo and group exhibitions and festivals in Poland and abroad. Her work has been presented at, among others, OFF Festival in Bratislava, Incheon Photography and Film Festival in South Korea, TIFF Biennale in Wrocław, and the I. Zjeżdżałka Greater Poland Photography Festival in Poznań. Her practice is centred on themes connected with the human condition – the inner world, relationships with others, and the ways in which we navigate reality. Intuition and emotion play a central role in her creative process, giving her work a meditative quality born of the desire to achieve the impossible: to suspend the fleeting nature of a moment, a place, or a sense of belonging. Alongside digital photography, she frequently works with analogue and alternative techniques such as cyanotype, lumen print, and pinhole photography, exploring the expressive potential of traditional methods. She lives and works in Kiekrz, near Poznań.