Wystawa zbiorowa prac rezydentów festiwalu ,,W ramach Sopotu 2018’’
Artyści: Konstancja Nowina Konopka, Kacper Kowalski, Maciej Moskwa
Kurator: Maja Kaszkur
Miejsce: Państwowa Galeria Sztuki
Wernisaż: 7.09.2018 godz. 18.30
Wystawa potrwa: 8.09.2018 – 19.09.2018

Główną i rozpoznawalną już ideą festiwalu jest zapraszanie ciekawych i oryginalnych polskich twórców, by spojrzeli na Sopot z własnego punktu widzenia. Pozwolili i otworzyli się na to, by sprowokowało ich do tworzenia, dało niepowtarzalne okazje, inspirowało całą swoją różnorodnością, barwnością i historią. Tegorocznymi rezydentami festiwalu są: Kacper Kowalski, Konstancja Nowina Konopka i Maciej Moskwa. Różnorodność efektów ich pracy i sposób, w jaki wpłynęła na nich atmosfera miasta, utwierdza w przekonaniu, że Sopot ma bardzo dużo do zaoferowania, jest pełen nieodkrytych i niewidocznych dla zwykłego przechodnia miejsc i tematów, zaklętych w nim historii.

Konstancja Nowina-Konopka (1980) urodziła się i mieszka w Krakowie.
Ukończyła studia magisterskie na Akademii Ekonomicznej w Krakowie i przez prawie dziesięć lat pracowała w administracji samorządowej, działała też społecznie jako radna dzielnicy, w której mieszka. W pewnym momencie życia pasja do fotografii skłoniła ją do porzucenia dotychczasowych zajęć. W 2012 obroniła dyplom Akademii Fotografii w Krakowie. W 2013 uczestniczyła w Programie Mentorskim Sputnik Photos w Warszawie. Obecnie jest studentką Instytutu Fotografii Kreatywnej na Uniwersytecie Śląskim w Opawie w Czechach.
Jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów, m.in – Lens Culture Student Photography Awards 2013, Leica Street Photo 2013, Slovak Press Photo 2016. Była także finalistką konkursów: Vienna International Photo Awards 2013, The Miami Street Photography Festival 2013, Kolga Tbilisi Photo 2014 oraz Przetwórnia 2015.
Jej zdjęcia były publikowane w ogólnopolskich i zagranicznych czasopismach tj. Polityka, Gazeta Wyborcza, K MAG i 6Mois. Fotografie pochodzące z jej projektów fotograficznych – „1001 złych czynów” i „Minecraft” można znaleźć w książkach: No2 Sputnik Photos and Debuts 2015.

„ Bóg, honor ojczyzna i morze…”

…to luźne kartki przypadkowo wyrwane z rodzinnego albumu Sopotu przez Konfederata*
Sopot. Jaka jest tożsamość tego miasta? Wydaje się być nieodgadniona i chaotyczna, jakby napisana ręką szaleńca. Jest elitarny czy masowy? Kulturalny czy komercyjny? Czy stereotyp jest prawdziwy? Czy jest coś pod powierzchnią? Sopot pełen jest pęknięć i rys, ludzi i ich losów, które ukryły się pod festiwalowym i turystycznym pokrowcem. Jednak są one fascynujące i niepowtarzalne. Autorka próbując zrozumieć, odkryć, jaki jest Sopot, zebrała drobne i wybuchowe fragmenty, historyczne i współczesne. Autorka inspirowała się postacią Petera Konfederata, który zapracował na swój przydomek, paradując z amerykańską flagą po sopockim Monciaku. Być może to jest klucz do odczytania historii.

*lokalnego wariata, który w czasach swojej świetności kąpał się w kałuży, a następnie umarł, choć podobno żyje.

Projekt łączy zdjęcia archiwalne i wykonane przez autorkę.

Konstancja Nowina Konopka ,, Iron Man z balonami na tle lewej ściany nośnej Spatifu''
Konstancja Nowina Konopka ,, Iron Man z balonami na tle lewej ściany nośnej Spatifu''

Kacper Kowalski (1977) mieszka i pracuje w Gdyni. Ukończył Wydział Architektury na Politechnice Gdańskiej. Specjalizuje się w fotografii z lotu ptaka. Wykorzystując niezwykłą perspektywę i kontrolę nad obrazem, jaką posiada, będąc jednocześnie fotografem i pilotem, pokazuje niedostępne na co dzień naturalne pejzaże i krajobrazy miejskie. Tak powstają odrealnione, niemal graficzne fotografie – obrazy, przedstawiające wzory, symetrie i asymetrie tworzone przez człowieka i naturę. W styczniu 2014 roku ukazała się pierwsza debiutancka książka fotograficzna „Efekty uboczne”. We wrześniu 2017 roku ukazała się kolejna książka “OVER”, w której wychodzi poza ścisłe reguły dokumentu, rozliczając się z własnym „tu i teraz” po ponad 20 latach doświadczenia związanych z lotnictwem. Jego prace wystawiane są w galeriach i na festiwalach na całym świecie. Kowalski jest reprezentowany przez brytyjską agencję prasową Panos Pictures. Otrzymał nagrody i wyróżnienia w najważniejszych polskich i międzynarodowych konkursach fotograficznych: World Press Photo (2009, 2014 i 2015) i wiele innych.

Gra w podchody / Hare and Hounds

“Wspomnienia z dzieciństwa to wrażenia. To urywki, przebłyski zarejestrowane przez zmysły. Skrzypienie huśtawki, zapach lasu, sypiący się piach na skarpie, krew na kolanie. Jako dzieciak mieszkałem na gdańskiej Zaspie. Siódme piętro, szare osiedle z wielkiej płyty. Rozwalone schody i krzywy peron, jakieś bunkry i sterty gruzu. Raz w tygodniu jechaliśmy z mamą i braćmi do Sopotu. Mijaliśmy straż pożarną, uniwersytet i wille ukryte w ogrodach. Potem zaczynała się kasztanowa aleja. Na jej końcu – pod lasem – mieszkali dziadkowie. Drewniany dom, ciemny – niemal czarny. Skrzypiący na wietrze. W piwnicy stoją konfitury, na strychu straszy Wobo, a w fotelu mieszkają kanapony, które kradną skarby z kieszeni. Pamiętam obrazy na ścianach, książki i dziwne, tajemnicze przedmioty. Pamiętam sękate dłonie mojego dziadka bawiącego się z nami i ich żelazny uścisk, gdy wyciągał nam drzazgi.(…) (…)Z powietrza widuję dom babci otulony zielonym lasem. A w nim moje tajemnice, wrażenia, przebłyski. Zabieram tam moje dzieci – złapią swoje wspomnienia.”

kowalski_2b

Maciej Moskwa (1982) – mieszka i pracuje w Gdańsku. Jest absolwentem i wykładowcą Sopockich Szkół Fotografii. Zajmuje się fotoreportażem i długoterminowymi projektami fotograficznymi. Od 2011 wielokrotnie podróżował do Syrii, gdzie zajął się dokumentowaniem skutków konfliktu i rewolucji antyrządowej. Efektem tej pracy jest wydana wspólnie z Rafałem Grzenią, w 2016 roku, książka “Sura”. Moskwa jest założycielem kolektywu “Testigo Documentary”, powstałego w 2009 roku i skupiającego dokumentalistów zajmujących się tematami społecznymi i politycznymi. Ich celem jest uwypuklenie problemów, uważanych za ważne w lokalnych społecznościach, a będących jednocześnie mikrokosmosami większych globalnych zagadnień. Kolektyw organizuje również warsztaty i wykłady dla studentów. Maciej jest wielokrotnym laureatem prestiżowych nagród w konkursach takich jak Grand Press Photo, BZ WBK Press Foto, Fotoreporter Roku oraz Gdańsk Press Photo. Jest autorem wielu wystaw indywidualnych i zbiorowych.

POGRANICZE
W terminologii ekologicznej istnieją takie pojęcia jak ekoton i efekt krawędzi. Jest to strefa przejściowa pomiędzy dwoma lub kilkoma różnymi, sąsiadującymi ze sobą ekosystemami, w której współistnieją i wpływają na siebie organizmy przylegających biocenoz jak skraj lasu, brzeg morza. Zainspirowany tym hasłem Maciej Moskwa odszukał jednak bardziej metaforyczne znaczenie tego pojęcia. Na osiedlach graniczących z lasem i innych odwiedzanych okolicach znalazł uderzający kontrast przenikających się ze sobą elementów i ich wielowarstwowe, często też sprzeczne i niejasne wzajemne interakcje. Atmosfera tych miejsc miała tak szczególne oddziaływanie, że autor zwykle zajmujący się fotografią i relacjonowaniem konfliktów na świecie zauważył, że bohaterem tego projektu nie jest już inny człowiek, tylko on sam – jego bagaż emocjonalny i sposób postrzegania świata w każdym momencie. Gdzie cywilizacja miesza się z przyrodą, atrybuty bezpieczeństwa i dziczy, zniewolenia i wolności paradoksalnie istnieją równolegle. Konfrontacja i harmonia, stan wojny i codzienne rytuały. Symbolicznie przestrzeń, granica między takimi światami może być bardzo cienka, jak pojedynczy krok przez drzwi, lub może obejmować wiele etapów i mieć dużą odległość mierzoną w czasie jak przewlekła choroba. Jednak, jakakolwiek by ona nie była, jest unikalna i niespotykana nigdzie indziej.

moskwa_2c