Dryf

Weronika Gęsicka

© Weronika Gęsicka

Opis wystawy

Na co dzień żyjemy we względnym poczuciu bezpieczeństwa i spokoju, planując przyszłość, wakacje, podróże. Nie zdajemy sobie sprawy z możliwych zagrożeń i bagatelizujemy ich symptomy pojawiające się w rzeczywistości. Budujemy fizyczne i mentalne enklawy, które dają nam, niestety często pozorny, azyl i poczucie spokoju będące rodzajem ucieczki od trosk. Takim miejscem od wielu dekad jest Sopot, który był również tłumnie odwiedzany przed i w czasie II Wojny Światowej. Na fotografiach z tego okresu widzimy niezmiennie kuracjuszy wypoczywających na plaży, spacerujących po molo, spędzających czas z przyjaciółmi. Te zatrzymane w poczuciu stabilności i beztroski chwile, teraz, z historycznego punktu widzenia, wydają się być nieadekwatne i nie oddające atmosfery tamtego czasu. Czy mieli świadomość nadchodzących zmian?

Co jakiś czas w rzeczywistości pojawia się „czarny łabędź”, czyli zdarzenie, którego nikt prawie nikt nie jest w stanie przewidzieć, a które ma ogromny wpływ na zmiany społeczne, gospodarcze a także na indywidualne losy każdego człowieka. Często dopiero po czasie pojawia się możliwość wyjaśnienia tego zjawiska, wskazania jego początku. Czy rzeczywiście było ono takie nieprzewidywalne? Czy zwyczajnie ignorujemy te znaki ze strachu przed nieznanym?

Kolaże Weroniki Gęsickiej są próbą uchwycenia w sposób symboliczny napięć i lęków, z którymi musimy się ciągle mierzyć. Na sielankowych obrazach, które budują znaczną część naszego uprzywilejowanego świata, zaczynają pojawiać się rysy. Fotografie jednocześnie mają w swojej formie elementy początku i końca, silnego poczucia przemijalności i ulotności przeżyć.

Dryf to swobodne przemieszczanie się pływającego przedmiotu w skutek działania wiatru lub prądu. To również zjawisko znoszenia z założonego kursu. Poddanie się biegowi wydarzeń. Bezwład.

Część fotografii wykorzystanych w projekcie “Dryf” pochodzi ze zbiorów Muzeum Sopotu i było częścią wystawy “Cisza przed burzą. Lato 1939 roku w Sopocie”, która była prezentowana w Muzeum w 2019 roku.

Weronika Gęsicka

Weronika

Gęsicka

Weronika Gęsicka

Urodzona w 1984r. we Włocławku. Artystka wizualna. W swojej praktyce posługuje się głównie fotografią, tworzy także obiekty i instalacje. Jej projekty dotyczą tematów związanych z pamięcią, jej mechanizmami oraz powiązanymi teoriami naukowymi i pseudonaukowymi. Interesują ją również kulturowe zjawiska, które wpływają na współczesną rzeczywistość i które dają także możliwość manipulowania tą rzeczywistością. Często pracuje z materiałami archiwalnymi, w tym fotografiami znalezionymi przypadkowo w Internecie, ale także z banków zdjęć, archiwów policji i prasy. Ukończyła Wydział Grafiki Akademii Sztuk Pięknych i Akademię Fotografii w Warszawie.
Laureatka m.in. Paszportu Polityki za rok 2019 w kategorii Sztuki Wizualne, EMOP Arendt Award (2019), Foam Talent (2017), Spotlight Award (2017, Belfast Photo Festival) i LensCulture Emerging Talent Awards (2016). Finalistka Prix HSBC pour la Photographie (2017) i Prix Levallois (2016). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jej prace znajdują m.in. w kolekcjach Deutsche Börse Photography Foundation (Niemcy), Dom Museum (Wiedeń) i MuFo Muzeum Fotografii (Kraków).

Zobacz inne wystawy

Maciek Bernaś, Michalina Kacperak, Julia Klewaniec, Grzegorz Piotrowski, Aleksandra Skowrońska
Sebastian Rogowski
Łukasz Gawroński
Skip to content