Opis wystawy
Projekt Flores Szymona Kobusińskiego to wizualna medytacja i refleksja nad naturą pamięci. Jednocześnie sama praca, jak i proces jej powstawania, to dla artysty sposób radzenia sobie z żalem po utraconych chwilach, które – w odpowiednim momencie niedocenione – minęły i wyblakły w chaosie wspomnień. Nałożył się na nie szum upływającego czasu, przekształcając i nadając im być może inną postać. Kwiaty jako obiekt artystycznych obserwacji stały się symboliczną materią tego tematu. Pochodzą z różnego rodzaju wydarzeń, w których twórca uczestniczył lub których był świadkiem: rodzinnych celebracji, pogrzebów, oficjalnych wydarzeń. Jednak w samych fotografiach ich związek z konkretnymi zdarzeniami nie ma znaczenia. Są narzędziem, podobnie jak motyw wody, który jest od wielu lat charakterystyczny dla prac Kobusińskiego. W tym przypadku potraktował jego użycie metaforycznie, jako pryzmat czasu, ale również dosłownie – jako środek pozwalający na spontaniczne i niepoddające się całkowitej kontroli kreowanie obrazów. Ta fotograficzna taktyka w swoim zamiarze ma uruchamiać retrospekcję, nasilać wrażenia. Swoją esencjonalną estetyką artysta wskrzesza i archiwizuje własne emocje, ale równocześnie nadaje im charakter uniwersalny.
Szymon Kobusiński jest artystą zajmującym się sztukami wizualnymi. Jego prace łączą elementy abstrakcji i figuratywności, w których pojawia się zarówno klasyczna fotografia, jak też materiały wideo.
Pierwszym nauczycielem fotografii kilkuletniego Szymona był jego ojciec – rzeźbiarz i scenograf teatralny. Dziś Kobusiński wykłada w Szkole Filmowej w Łodzi, której jest absolwentem. Wśród wielu nagród i wyróżnień, artysta szczególnie wspomina nominację do Lucie Awards w 2014 roku. Jest autorem wielu wyróżnionych projektów artystycznych, w tym wystaw indywidualnych: „Inny Świat” (2001), „Światło Życia” (2004), „Ocalić od zapomnienia” (2005), „Medaliści” (2008), „Pasja” (2008), „O2” (2012), „Intymność” (2017) i „Erynie” (2021). Jego prace prezentowane były w wielu prestiżowych miejscach,m.in. Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie, Muzeum Narodowym w Krakowie, Teatrze Narodowym w Warszawie, a także w galeriach w Berlinie, Londynie i Kopenhadze. Wystawa „Ocalić od zapomnienia” zdeponowana została w Muzeum Emigracji w Gdyni. W 2018 roku wydał książkę pod tytułem „Now we’re over the water” prezentującą jego prace.
W 2009 roku Szymon Kobusiński przywrócił do życia unikalną przestrzeń z przełomu XIX i XX wieku – skarbiec Banku Polskiego w Warszawie, który stał się jego pracownią artystyczną – Studio Bank.
Copyright © 2024 W Ramach Sopotu