Przestrzenie i Portrety

Trine Søndergaard

Przestrzenie i Portrety

Trine Søndergaard

Termin

2-18.09.

Miejsce

Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie (PGS)

Wstęp

Bilet PGS

Opis

Dzięki uprzejmości artystki oraz Martin Asbæk Gallery
logo Martin Asbæk Gallery

Retrospektywna wystawa Trine Søndergaard składa się z dwóch oddzielnych serii fotografii, które artystka kontynuowała i rozwijała przez wiele lat. Pierwsza z nich, projekt „Hovedtøj” to cykl portretów młodych dziewczyn, które mając na sobie swoje własne współczesne ubrania, zakładają jednocześnie historyczne nakrycia głowy wykonane w XIX i na początku XX wieku przez kobiety dla kobiet.

Te historyczne tkaniny funkcjonują w projekcie jako ślady minionej epoki, dziedzictwo kobiet, które ukształtowało własną społeczność, tak bogate w swojej wymowie, jednak dziś już prawie zapomniane. Portrety nie są osobiste w swej wymowie lecz bardziej uniwersalne, a fotografie nie skupiają się na oddaniu detali stroju. Ich istotą jest to, czego nie można znaleźć w samych ubraniach, a co wiąże się z kobiecym światem doświadczeń. To jakby spotkanie w czasie dwóch pokoleń kobiet o bardzo odmiennych przeżyciach i historii. Tym zabiegiem artystka łączy, ale też konfrontuje przeszłość z teraźniejszością, nadając obrazom ponadczasowy charakter.

Cisza, wrażliwość i powściągliwość to wyraziste cechy, które przenikają całą twórczość Trine Søndergaard. W drugim cyklu będącym częścią wystawy – „Interior” – artystka przedstawia puste, opuszczone pokoje, sugestywne fotografie historycznych niemych dworów i pomieszczeń. Przestrzenie wydają się obnażone, odsłaniając tym samym to co zazwyczaj w nich ukryte za meblami i innymi przedmiotami. Obrazy tworzą poetyckie doświadczenie przestrzeni, sugerując egzystencjalne niepokoje, tj.: odrzucenie, samotność, smutek i refleksja i nostalgia.

Kuratorka: Maja Kaszkur

Trine

Trine Søndergaard

Søndergaard

Trine Søndergaard
Trine Søndergaard to jedna z najbardziej znanych i charakterystycznych duńskich artystek, posługujących się medium fotografii. Studiowała rysunek i malarstwo w Aalborg i Kopenhadze, a także uczęszczała do Fatamorgana – School of Art Photography w Kopenhadze. Głównym tematem twórczości fotografki jest wizja i spojrzenie. Posługuje się ona surową poetyką wizualną, w której motywy i frazy z wcześniejszych prac stają się elementem odniesienia. Odbywa się to w duchu pewnej rozgrywki, ale także kontemplacji, w równowadze między spontanicznością a precyzją, planem a przypadkowością. Prace są nacechowane są nawarstwiającymi się coraz bardziej znaczeniami i cichymi emocjami, często obracając się wokół osobistych i uniwersalnych pytań egzystencjalnych. Jest to pewnego rodzaju wizualne badanie - co to znaczy być człowiekiem, i chociaż źródłem obrazu często tkwi w osobistych przeżyciach i wizji, zawiera również ogólną eksplorację bardziej ogólnych zjawisk związanych z kwestiami historycznymi, kulturowymi i płciowymi. Prace Søndergaard były prezentowane na wielu międzynarodowych wystawach zbiorowych i indywidualnych, ostatnio w Duńskiej Bibliotece Królewskiej, Gammel Holtegaard i Muzeum Sztuki w Göteborgu. Jest reprezentowana w największych kolekcjach publicznych i prywatnych na całym świecie, realizowała zamówienia publiczne zarówno dla muzeów, jak i instytucji kulturalnych.Jej projekty cechuje precyzyjność i dbałość o wysublimowane szczegóły oraz wrażliwość, jak również dokumentalny styl wzmocniony poetycką narracją.

Copyright © 2024 W Ramach Sopotu

Skip to content