Opis wystawy
Choć trudno w to uwierzyć, ale książka fotograficzna towarzyszy nam już od XIX wieku. Stopniowo budowała swoje miejsce, by dzisiaj stać się nieodłącznym elementem fotograficznej rzeczywistości.
W 2019 roku zagościła w formie wystawy na Opolskim Festiwalu Fotografii, by rok później, dzięki uprzejmości Miejskiej Bibliotek Publicznej w Opolu, odwiedzić Państwową Galerię Sztuki podczas 6. Festiwalu Fotografii “W Ramach Sopotu”.
Wystawa w Opolu stała się początkiem budowania Kolekcji Polskich Książek Fotograficznych, której zamierzeniem jest stworzenie centrum prezentującego aktualną sytuację na polskim rynku wydawniczym. Opolska kolekcja jest otwarta zarówno na publikacje, za którymi stoją potężni wydawcy, jak i książki opublikowane w ramach coraz popularniejszego self-publishingu. W 2019 roku zaprezentowano wycinek tego, co ukazało się w Polsce w ostatnich latach. Organizatorzy Opolskiego Festiwalu Fotografii planują w kolejnych odsłonach skupiać się na książkach wydanych pomiędzy następnymi edycjami festiwalu.
Ale czym właściwie jest książka fotograficzna? Czy wystarczy o niej powiedzieć, że to publikacja, w której słowa zostały zastąpione fotografiami? Nie, to oczywiście byłoby nadużycie. Ale faktycznie to na fotografiach opiera się jej przekaz. Słowa są tu dopełnieniem, naprowadzeniem ku właściwemu odczytaniu treści, intencji autora. Stąd też wśród książek fotograficznych możemy znaleźć zarówno pozycje dotyczące spraw błahych, jak i poruszające zagadnienia ważne dla nas wszystkich; takie, które starają się opisać (czy też zilustrować) pewne zjawisko, jak i takie, które te zjawiska tworzą.
Osobne miejsce na mapie polskich książek fotograficznych należy się konsekwentnie budowanej od 2009 roku Kolekcji Wrzesińskiej, której woluminy pełnią rolę artystycznego archiwum Wrześni, ukazują aktualny „stan” miasta i jego mieszkańców przefiltrowany przez wrażliwość jednego twórcy – fotografa. Nie mogło tych publikacji zabraknąć na naszej wystawie.
Copyright © 2024 W Ramach Sopotu