Wystawa Sopockiej Szkoły Fotografii

Martyna Dzianach

Wystawa Sopockiej Szkoły Fotografii

Martyna Dzianach

Termin

2-18.09.

Miejsce

Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie (PGS)

Wstęp

Wstęp wolny

Opis

JESTEM POLSKA

​Przez większość życia uważałam, że to co rozgrywa się w polityce i życiu publicznym w ogóle mnie nie dotyczy. Nie mogłam się bardziej mylić. ,,Jestem Polska” jest tego wyrazem. Dotychczas byłam osobą, która nie brała czynnego udziału w tej walce, jednak pewnego pandemicznego popołudnia coś we mnie pękło i powiedziałam sobie dość. Wtedy właśnie stworzyłam pierwsze zdjęcie.

Każda z przedstawionych fotografii opowiada inną historię, czy może raczej herstorię, jednocześnie odzwierciedlając odmienny problem społeczny. Obserwujemy polityczną rozprawę na tematy, które nie powinny podlegać ustrojowej dyskusji, ponieważ są to kwestie osobiste takie jak prawa człowieka. Są one niezależne, a więc istnieją poza władzą i nie powinny być przez nią dowolnie regulowane. Coraz częściej przyjmowana przez kobiety rola musi odpowiadać odgórnie ustalonemu systemowi wartości. Przedstawienie bohaterek w niekonwencjonalny sposób ma na celu podkreślenie faktu, iż odmienność przekonań budzi kontrowersje. Efektem tego jest rozłam społeczeństwa oraz absurdalny stan rzeczy, w którym to krok po kroku, legalnie lub nie, odbiera się ludziom wszelkie swobody bycia.
Projekt ten jest również próbą odnalezienia i zrozumienia swej tożsamości narodowej. Z chwilą narodzin zostaje nam zaszczepiona przynależność do danego państwa. Nie mamy wpływu na wybór w tej płaszczyźnie. Chcąc odnaleźć w sobie pierwiastek polskości zaczęłam zadawać sobie wiele pytań. Między innymi co oznacza bycie Polką? Czy w ogóle można się nią czuć w dzisiejszych realiach, jeśli przyjęty światopogląd nie wpasowuje się w przemocowe ramy władzy? Jak się okazuje dla każdej z Nas definicja polskości jest zupełnie inna, podczas gdy pewne grupy społeczne starają się tę definicję uprościć i zaszufladkować. Zapominają one jednak, że nie da się pomalować całego kraju na biało i czerwono, gdyż każda z tych barw ma wiele różnych odcieni. To samo tyczy się poglądów, wartości i idei, wobec których żyjemy.

Zastosowanie określonej kolorystyki w relacji z odbiegającymi od normy – patrząc okiem fundamentalistów – wizerunkami bohaterek ma za zadanie przeprowadzenie pewnego eksperymentu myślowego. Poprzez to zestawienie chciałam sprawdzić jakie odczucia wezmą górę wśród odbiorców. Zastanawiałam się czy zdjęcie ukazujące Matkę Polkę karmiącą będzie budziło radość ze względu na dziecko, zgorszenie przez pokazanie skrawka nagości, szacunek i odczucia patriotyczne ze względu na wykorzystanie barw narodowych, czy może oburzenie, biorąc pod uwagę szerszy kontekst i wiedzę na temat tego jak traktuje się kobiety. Zachowanie anonimowości jest tu zamierzonym zabiegiem, ponieważ chciałam nadać pracy uniwersalny charakter, tak by umożliwić odbiorcy osobistą identyfikację z tym co zostało przedstawione, zamiast dawania gotowego wzorca, identyfikowania historii z konkretnymi osobami.
Stworzyłam ten projekt nie tylko by odnaleźć w sobie Polkę, ale również dlatego, że chciałam się solidaryzować z kobietami, które bez wytchnienia walczą w moim imieniu o moje prawa. Zamiast miecza mam aparat i emocje i to właśnie z nimi wyruszam na ten bój o wolność dla Nas wszystkich.

Opieka artystyczna: Tomek Maryks, Paweł Klein

Martyna

Martyna Dzianach

Dzianach

Martyna Dzianach
Martyna Dzianach absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego oraz Sopockiej Szkoły Fotografii WFH. Obecnie tworzy wystawy w domu aukcyjnym DESA UNICUM w Warszawie. W swojej pracy artystycznej stara się łączyć sztukę z aktywizmem. Wierzy, iż poprzez różne media można opowiadać o sprawach istotnych, a także wpływać na kształt otaczającej Nas rzeczywistości, dlatego tak ważnym jest dla niej połączenie tych dwóch aspektów. Przygotowuje się do stworzenia solowej wystawy w Warszawie na temat zmian klimatycznych, w których wykorzystuje szlachetne techniki fotograficzne. Poza fotografią pasjonuje się również tańcem, performancem, poetyką, muzyką oraz aktorstwem. W 2020 roku zagrała w spektaklu Sheak Fear Break Walls w reżyserii Philipa Parra na deskach Teatru Szekspirowskiego w Gdańsku. Jesienią tego roku będzie można ją spotkać na ulicach Warszawy, Gdańska i Krakowa, gdzie będzie prezentować swoje performance. Jej portrety oraz fotografie modowe można znaleźć na łamach takich czasopism jak Hunter Magazine, Vogue.it, Mob Journal, Dreamingless Magazine, GMARO.

Zobacz inne wystawy

Copyright © 2022 W Ramach Sopotu
Skip to content