Wystawa rezydentów

Anna Orłowska, Witek Orski, Visvaldas Morkevičius

Anna Orłowska

Anna Orłowska
Fotografka i artystka multimedialna, urodzona w 1986 roku w Opolu. Studiowała fotografię w Szkoła Filmowa w Łodzi / PWSFTviT oraz w Instytucie Twórczej Fotografii w Opawie. Reprezentowana przez Galerię Gunia Nowik, dzieli swój czas między Warszawę i Śląsk

„Do pewnego momentu czułam się w sztuce niepewnie. Długo miałam wątpliwości, czy powinnam się nią zajmować. Aż doszłam do tego, że nie warto za dużo analizować, tylko działać i z tego czerpać energię. Od kilku lat staram się więc bardziej skupiać na procesie twórczym oraz pracy rękoma. Ale też wracam do dziecięcej wyobraźni. Sięgam po rzeczy i pozwalam sobie na spojrzenie, które łączy się z zadawaniem pytań, zdziwieniem, dekonstrukcją. Biorę do ręki muszlę i myślę, jak ta forma inspirowała konstruktorów. Teraz bardziej niż tworzenie pojedynczych rzeczy interesuje mnie organizowanie przestrzeni, którą można plastycznie kształtować. Od kilku lat tworzę ogród wokół domu. Mam z tego czystą radość, znacznie większą niż z kreacji pojedynczej fotografii, którą musiałabym zamknąć w ramie. Fascynują mnie dom i ogród jako ekspresja właściciela, czy szerzej architektura jako program wpływający na jakość życia, a także historyczne i ideologiczne uwikłania tej dziedziny. Ostatnio pozwoliłam sobie na tworzenie pozakontekstowe. Czuję się bezpiecznie, wiem, że nie zostanę zignorowana, że już nie muszę nikomu - ale też sobie - nic udowadniać. Mogę spokojnie zaufać swojej intuicji.”

Fot. Łukasz Sokół

Witek Orski

Witek Orski
Artysta wizualny, absolwent filozofii na UW, wykładowca, urodzony w 1985 roku, mieszka Warszawie, reprezentowany przez BWA Warszawa

„Sięgam po różne procesy twórcze. Często jest tak, że muszę wcześniej zobaczyć obraz, który chcę zrealizować. Czasem jest to sen, innym razem jakaś sytuacja, odprysk zdarzenia albo gonitwa ujęć odrywająca mnie od lektury gęstego tekstu antropologicznego bądź filozoficznego. W ten nagle wyświetlony obraz potrzebuję uwierzyć, żeby pójść dalej, osadzić go w koncepcji i obudowie merytorycznej, które będą dla mnie pociągające. Powstrzymuję się od okopywania wątpliwościami sprawiającymi, że nic nie mogę zrobić. Dla mnie sztuka to przestrzeń, w której wiele wątpliwości rozmywa się w trakcie procesu praktycznej pracy. Oczywiście sama praca wtedy się zmienia, ale to ona może być odpowiedzią na różne rozterki. Jednocześnie wolę, gdy sztuka zostawia mnie z pytaniem, nie chciałbym, aby moje prace udzielały odpowiedzi. Fotografia posługuje się ujęciem, co szczególnie mi pasuje. W kolejnych pracach mogę coś ująć dla siebie, coś zrozumieć, pojąć, poddać refleksji. To sprawia, że jestem spokojniejszy, gdy coś zrobię, niż wtedy, gdy byłem w punkcie wyjścia. Stale więc szukam rzeczy, które mnie do tego pchną i sprowokują”.

Fot. Łukasz Sokół

Visvaldas Morkevičius

Visvaldas Morkevičius
Artysta wizualny, urodzony w 1990 roku na Litwie

„Akceptuję, że nie wszyscy mogą być zainteresowani tematem, nad którym pracuję. Ale może się zdarzyć, że moja praca sprowokuje kogoś do zastanowienia się nad czymś zupełnie innym. Interesuje mnie abstrakcja, coś niezbyt bezpośredniego ani dosłownego, skłaniającego do najprostszych pytań: Dlaczego przedmiot, który pokazuję, jest ważny? Po co powstał? Jak działa? Jakie ukrywa symbole? Tworząc, sam zadaję sobie takie pytania. Czuję się wolny w pustych przestrzeniach. Szukam przedmiotów, które mnie dotkną w przyjemny i nieprzyjemny sposób. Próbuję odczytywać wiadomości wysyłane mi przez rzeczy. Chciałbym częściej wykonywać prace, używając rąk, ale to fotografia pozostaje moim najważniejszym medium. Trochę z nią eksperymentuję. Fotografuję, aby odtworzyć uczucia towarzyszące doświadczaniu i odkrywaniu przedmiotu, ale też stwarzaniu go na nowo. Interesuje mnie zmiana. Zastanawiam się, czy nowe wyobrażenie przedmiotu oznacza, że jest on tym, czym był przedtem. Jest taki sam, czy już inny? I czy to ma znaczenie?”

Fot. Łukasz Sokół

Wystawa rezydentów

Anna Orłowska, Witek Orski, Visvaldas Morkevičius

Termin

1-17.09.

Miejsce

Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie (PGS)

Wstęp

Wstęp płatny

Soft Facade

Anna Orłowska

Anna Orłowska’s projects express her fascination with mental, ideological constructs that may have a material dimension – they are embodied in the form of material items or objects. One such most permanent form is architecture, a spatial expression of an idea, exerting a long-term impact on the quality of life.

In the course of her residency, Orłowska was inspired to create the Soft Facade project by the buildings of Sopot, its verandas, various styles of windows and facades. The initial idea of forming the city’s structure, bound by restrictive regulations yet nonetheless enabling all kinds of finishing touches, apparently unlocking ingenuity. In the artist’s own words, it made her think of the unrestrained and unlimited imagination of a child, expressed with innocent enthusiasm. “This resort is a fantasy, a play, a sand castle.”

Orłowska’s approach to her own creative process is similar, as she does not engage in an in-depth analysis of the symbolism of each item or plan the final outcome right away, instead observing and working intuitively, to some extent playing with and delighting in art.

For a long time, Orłowska has been dying fabrics with iron, whose ore is abundant in a spring close to her family home in Silesia, and thus this distinctive color naturally evokes childhood memories. This is also the case with the Soft Facade project, where the artist uses colors and their combinations as observed in nature. She creates concrete objects, weaving photographic elements into them. As a form of expression, she considers image alone insufficient. As a result, she seeks to find the spatiality and dynamics of the structures from which she draws inspiration.

Picture for Roxanne

Witek Orski

A group of teenagers, actually adolescents, spend time on the beach, occupying themselves with some kind of activity, a game, a task. At first glance, the scene seems perfectly ordinary, but at a certain point, this tame image, seen many times, begins to arouse visual doubt, and thus opens up a vast number of possible planes of interpretation. In his works, Orski often uses the element of ambiguity, presenting seemingly trivial images that nonetheless force a detailed analysis after a while, transforming their form into a precisely planned performance.

The avalanche of ideas and questions about why this situation has arisen, and the attempt to understand what it constitutes and why it has assumed such a monumental form, introduces a state of unease.

It causes a flurry of thoughts leading to many possible inapparent solutions, to leave the viewer with pockets full of frustrating questions and dilemmas.

The author treats the seemingly idyllic image perversely as a metaphorical commentary on modern times, while lending it a kind of universalism that becomes a mourning for this idyll, a melancholy look at a new generation, with a sense of loss and a reverie on the inevitability of changes and disappointments that lie ahead of them.

Freezing the event in time in a single photograph and showcasing it in a huge, exaggerated form detaches it from reality, endowing it with an ethereal atmosphere and poetic lyricism. Paradoxically, one can find a feeling of harmony and peace in this form of expression and discover in oneself a sensitivity to the beauty of change.

Murmurs

Visvaldas Morkevičius

Using the language of photographic imagery, Visvaldas Morkevičius has developed a project based on personal experiences that are characteristically self-reflective – an analysis of one’s feelings, behavior and fears, while searching for their causes. Inspired by Carl Gustav Jung’s philosophy and his archetype of the Shadow, Morkevičius creates dark, contrasting images. He does so using simple everyday objects, random places, seemingly dead and expressionless, which, thanks to the form of photography adopted by the artist, become symbols of his emotions in their aggressiveness, repetitiveness, and disorder. Jung defines the Shadow as a subconscious, suppressed part of one’s personality characterized by negative and instinctive attributes – it can be considered a kind of stigma. It operates behind the curtain of our desires and perceptions, and at the same time determines the way we form relationships with the world and often creates internal tension that is difficult to bear. Suppressing or ignoring this aspect of one’s character enhances its destructiveness.

The second part of the whole and also the opposite of the Shadow is the Persona. This is the conscious side of one’s personality, which one shapes as a result of socialization and as a response to one’s need for acceptance; it enables one to conform to the demands of the surrounding world, but also to one’s own expectations and patterns. It is a kind of metaphorical mask shown to others, which deftly conceals one’s true nature. It is an emanation of character traits that one wants to identify with, believe in and project outwardly.

Murmurs is the Morkevičius’s attempt to confront the hidden and difficult layer of one’s psyche, to seek acceptance and conscious integration of its essence. The shadow has its own potential.

Copyright © 2023 W Ramach Sopotu

Skip to content